Fast eller flytande, för år F-2

Fast eller flytande är sannolikt ett av de första NTA-teman som barnen möter och lämpar sig väl som introduktion av NTAs grundsyn och arbetssätt. Temat passar utmärkt i år F-2. Efter sitt arbete med Fast eller flytande kan barnen fortsätta med olika NTA-teman, t ex Förändringar, som också vänder sig till de yngre åldrarna.

Fast eller flytande

Tyngdpunkten i temat ligger på arbetssättet, som barnen utvecklar steg för steg. Givetvis lär sig barnen också en hel del om såväl fasta ämnens som vätskors egenskaper. Flertalet uppdrag är uppbyggda så att barnen tillägnar sig metoder att undersöka fasta ämnen och vätskor.

I de första 7 uppdragen undersöker barnen 20 fasta ämnen, t ex sked, burk, boll och knapp. De observerar, jämför och beskriver föremålen. De sorterar dem efter färg och form och undersöker om föremålen kan rulla eller kan staplas.
Är de magnetiska? Flyter de? Hur hårda är de? I uppdrag 8 tillämpar barnen sina erfarenheter och använder sina anteckningar, när de undersöker två nya saker.

I uppdragen 9–14 undersöker barnen några vätskor.

I uppdrag 15 jämför barnen fasta ämnen och vätskor. Vad skiljer dem åt? Vad är lika? De sammanfattar och visar på olika sätt vad de har lärt sig.

Till temat finns ett brev till vårdnadshavaren som du som arbetar med temat kan använda för att informera vårdnadshavaren om temaarbetet.

Här hittar du en inventeringslista till temalådan där du kan se vilket materiel som finns i den.

Här kan du se vilket centralt innehåll som tas upp i Fast eller flytande och de andra NTA-temana för år 1-6.

I Temats innehåll och lärande hittar du en kort sammanfattning av vad varje uppdrag innehåller.

Dela:
Kategorier: